Dizajnérske obchody pribúdajú aj na Slovensku

Predstavte si kamenný obchod ako miesto života, presnejšie miesto debaty, kde by zdieľanie bolo oveľa silnejšie ako predávanie vecí… Vitajte v concept store.

 

Myšlienka concept storov je vo svete známa už viac ako 25 rokov. Pojem „concept store“ zaviedol taliansky sociológ Francesco Morace v roku 1991 s cieľom definovať obchod 10 Corso Como založený v Miláne v roku 1991 Carlou Sozzani. Bývalá módna redaktorka, najmä pre Vogue a Elle Italy, vytvorila miesto, kde by sa mohla podeliť o svoju víziu umenia a dizajnu. Neskôr k tomu pridala fotografiu, nábytok, oblečenie, doplnky a dekorácie.

U nás sa prvé koncepty s dizajnérskou módou a produktami začali objavovať približne pred desiatimi rokmi. Priekopníkmi takéhoto zážitkového predaja boli Slávica, Slowatch alebo galéria a obchod s úžitkovým umením rajón (vtedy Art Design Project). V poslednom období však pribúdajú ďalšie ako sú Drobne či najnovšie SOM. 

 

Samotní predajcovia sa zhodujú a priali by si, aby dizajnérskych obchodov bolo na slovenskej „fashion mape” viac. „Verejnosť u nás ešte stále nie je na takýto formát nakupovania zvyknutá, náš koncept vníma ako niečo nedostupné, určené pre uzavretú skupinu ľudí. My tak nechceme pôsobiť. Sme tu pre každého,“ hovorí dizajnérka Zuzana Baníková z Drobne store.

 

Z pochopiteľných dôvodov sa môže ešte stále zdať idea takýchto inovatívnych obchodov nášmu zákazníkovi nejasná. Zuzana Bobíková z neziskovej organizácie Slovak Fashion Council, ktorá od roku 2011 rozvíja, podporuje a mapuje slovenský módny ekosystém, opisuje concept store ako prezentačné a predajné miesto viacerých značiek s výberom produktov, ktoré zodpovedajú životnej filozofii alebo konkrétnemu životnému štýlu: „Je to predovšetkým miesto, kde môžete spoznať príbehy tvorcov, dizajnérov a umelcov. Necháte sa viesť životnou filozofiou majiteľa, ktorý v roli kurátora vyberá portfólio svojho concept storu tak, aby vám zážitkovou formou priblížil istý životný štýl. Tieto obchody nie sú iba miestami na nákup, sú to aj miesta vzdelávania a inšpirácie.“

 

Osobne vyberané výrobky sú spojené s rôznymi značkami a návrhármi a obvykle pokrývajú oblasti umenia, módy, krásy a domácnosti. Concept story sú o objavovaní a skúsenostiach. Výrobky a dizajn sa pravidelne obmieňajú, aby neustále rozprávali príbehy novým a zaujímavým spôsobom. Mnohé z nich ponúkajú mimoriadne zážitkové prvky, ako napríklad kaviareň, galériu alebo priestor na podujatia, ktoré pomáhajú budovať komunitu okolo životného štýlu, ktorý stelesňujú. Takouto predajno-výstavnou galériou je aj rajón. Jeho majiteľka Zuzana Rattajová spomína na svoje začiatky takto: „Na Slovensku nebolo ľahké presadiť sa s takýmto konceptom. V počiatkoch bol dizajn neprebádanou témou. Za desať rokov nášho pôsobenia je však vidieť veľký posun. Ľudia viac cestujú a vidia, že v zahraničí sú takéto koncepty bežné.”

 

Concept store odlišuje od bežného obchodu viacero aspektov. Majitelia a zakladatelia ich vytvorili z vlastného presvedčenia a chcú k ľuďom dostať istý, do veľkej miery osobný, pohľad na život a estetiku. V concept store máte rovnako možnosť objaviť veci, ktoré sa vo veľkých obchodných reťazcoch nenachádzajú. “Majiteľom concept storov nejde prvom rade o zisk a predaj. Aj keď je to praktická a nevyhnutná súčasť dlhodobo udržateľného fungovania. Concept story sú miesta s atmosférou, ktoré vám chcú ukázať podstatu vzniku a existencie pekných vecí a dizajnu,” dodáva Zuzana Bobíková.

Pridanou hodnotou concept storov je aj fakt, že keď si kúpite produkt v takomto obchode, vedia vám ho v prípade potreby upraviť alebo opraviť. Niektoré prichádzajú so službou zapožičania oblečenia, väčšinou na špeciálne príležitosti. 

Veľký význam u concept storov hrá aj podpora lokálnych výrobcov, histórie a remesla. Zazana Rattajová považuje za najdôležitejšiu aktivitu svojho dizajnového raja osvetu a v tom vidí aj svoje poslanie. “Aj dizajnu neznalý človek, ktorý vojde do nášho concept storu, by mal odchádzať obohatený o silný vizuálny zážitok a s ambíciou získať viac informácií o súčasnom československom dizajne. Mali by sme vedieť, že máme Rónu, Modranskú, Novestu a ďalších lokálnych výrobcov, ktorí stavajú na našej histórii a pracne ju pretvárajú do súčasných produktov a dizajnu. Pokiaľ nebudeme kupovať ich produkty, tak neprežijú.”

 

Dalo by sa povedať, že concept store je aj domovom slow fashion značiek alebo dizajnérov, ktorých produkty sú udržateľné a etické. Ich nákupom nezískate len kvalitné produkty, ale nakúpite s dôrazom na udržateľnosť a životné prostredie. Fast Fashion móda sa naproti tomu rýchlo mení a tak nás módny priemysel núti meniť šatník každú sezónu. Takáto masová produkcia stále nových a nových kusov oblečenia má negatívny dopad na životné prostredie – odevný priemysel patrí k jeho najväčším znečisťovateľom.

Do concept storov sa teda nechodí nakupovať oblečenie vo veľkom. Napriek tomu, že jednotlivé kúsky môžu byť v porovnaní s fast fashion drahšie, vďaka ich nadčasovosti a kvalite sa stávajú ekonomickejšou voľbou. „Sú to kúsky, ktoré môžete mať v šatníku niekoľko sezón, sú stále kvalitné, nadčasové, dobre spracované. Samozrejme netvrdím, že mám doma len oblečenie od dizajnérov. Skôr ho mám funkčne vyskladané – základné kúsky doplnené o kvalitný kabát, košeľu alebo mikinu,” hovorí Zora Husarčíková, manažérka SOM.

V Drobne sa napríklad držia pri stredných cenových reláciách. „Nechceme byť luxusný butik, preto si väčšinou vyberáme mladších dizajnérov,“ vysvetľuje Zuzana Baníková a dodáva: „U nás stále ľudia porovnávajú ceny dizajnérskeho oblečenia s cenami, ktoré vidia v reťazcoch. Zákazníkom často vysvetľujeme, čo všetko je za cenou autorských produktov, ale ak sa niekto o lokálnu módu zaujíma, väčšinou tomu rozumie. Na nakupovanie módy v  obchodoch, akým je ten náš, neboli ľudia zvyknutí a často nevedia, kde si môžu autorskú módu a dizajn kúpiť. Ale to sa mení – aj vďaka Fashion Map, ktorú pravidelne vydáva Slovak Fashion Council.“

Mohlo by sa zdať, že nástupom internetu a jeho silnejúceho vplyvu obchody zanikajú, netreba však zabúdať, že nikto nevytvoril efektívnejší koncept pre budovanie lojality k značke ako sú kamenné obchody. 

SOM začína e-shopom, čoskoro však otvoria svoju kamennú prevádzku v  novom projekte autobusovej stanice Nivy. Prečo je pre tento projekt kamenná predajňa nevyhnutnosťou, odpovedá Zora Husarčíková, manažérka SOM: “U produktov vyššej cenovej hladiny musia zákazníci pocítiť, za čo svoje peniaze utrácajú. Sú to kúsky, ktoré si jednoducho chcete vyskúšať. Pre projekty ako je ten náš, je e-shop výkladnou skriňou. Osobný kontakt je prvoradý.“

Takže nie, obchody nezmiznú. Budú sa však meniť a môžeme sa tešiť, že uvidíme viac nových nápadov, viac experimentov, viac adaptácie konceptov ako kedykoľvek predtým.