vsvu-skola

O budúcich absolventoch módy 2017

Už o pár týždňov budeme mať na módnej scéne zopár nových hviezd z titulom Mgr. art. Budú to noví absolventi módy a my sme sa ich pýtali niekoľko otázok, ktoré napovedia, čím obohatia slovenskú módu.

Otázky v rozhovore:

1. Predstav nám svoju absolventskú kolekciu.
2. Ako charakterizuješ svoju tvorbu? Módny návrhár akého druhu odevu si?
3. Ako vidíš svoju budúcnosť po skončení školy? Akú máš víziu pre svoje uplatnenie sa v praxi?
4. Ako hodnotíš svoje štúdium na VŠVU? Čo ti bude chýbať po škole a čo ti naopak na škole chýbalo?

 

Študenti magisterského štúdia:

SOŇA VIDIEČANOVÁ

  1. Udržateľná kolekcia INTEGRITY je vytvorená len z GOTS certifikovaných materiálov, ktoré sú ručne farbené len rastlinnými zdrojmi. Cieľom je ukázať, že udržatelnosť je plne nositeľná, novodobá a elegantná. V kolekcii nepoužívam zipsy, ale len prišívacie patentky, aby vedel zákaznik po využití jednoducho veci odšiť a separovať. Hlavnou inšpiráciou je japonská baliaca technika furoshiki, ktorú využívam hlavne na kabelkách.
    Na fotkách je minula kolekcia Fashion revolution a fotografkou je Barbora Kmeťková
  2. Podporujem trvalú udržateľnosť. Trvalá udržateľnosť je spôsob rozvoja (firmy), ktorý naplňuje potreby súčasnej generácie, tak aby neohrozili možnosti budúcich generácií naplňovať ich vlastné potreby. Tak ako vnímam ja aktuálne dizajnéra najlepšie opísala Dorothy Mackensie v roku 1991 – Dizajnér je hlavný činiteľ, ktorý sa podieľa na tvorbe produktu, a teda je zodpovedný aj za rozsah škôd, ktoré nastanú počas fázy výroby , či po nej. Má sa pýtať otazky typu, z akého materiálu je výrobok a z kadiaľ sa ziska? Budu potrebné špeciálne metódy pri výrobe, alebo ako sa bude vyrábať? Alebo čo s nim keď sa jeho živostnosť skončí, budu sa vedieť nahradiť sučiastky alebo sa bude rozkladať?
    Uvedomujem si, že 80% výrobku dokážem ja ovplyvniť návrhom. Preto navrhujem tak, že čo je dobre (ekologické) pre Zem je teda dobre (zdraviu prospešné) aj pre človeka, preto sa snažím odev premyslieť vždy tak, aby som nespájala biologicky proces z technickým – a teda dávala si pozor na hybridov ako je 45 polyester a 55 percent bavlna, ale tvorila zo 100-percente kvalitných surovín.
  3. Chcem sa naplno venovať udržateľnej značke creeme. Udržateľná značka nesie názov ,créeme’ [kréme] čo znamená po španielsky ,ver mi’. Zameriavame sa na výrobu organickej dámskej spodnej bielizne a pánskych tričiek v naturálnej béžovej farebnosti, ktoré sú inšpirované aj biznis dress kódom, kedže pod bielu košeľu nepatrí iná farebnosť než béžová. Zamýšľame sa nad životným cyklom produktu a od začiatku navrhujeme tak, aby zákazníci vedeli po využití oblečenie jednoducho separovať. Materiál sa vyrába v Českej republike a len z organickej certifikovanej bavlny, ktorá z pôdy vyrastá práve v naturálnej béžovej farebnosti a je rozložiteľná. Kovové komponenty a oblečenie sú vyrobené na Slovensku. Kov je úžasný materiál práve kvôli tomu, že sa dá stále taviť a vytvárať z neho zakaždým nový tvar.
  4. Páčilo sa mi, že sme spolupracovali s moyomi kurzami, tak som dokázala napísať biznis plan pre značku a vyhrali sme S Brand na Sustainable fashion day v Prahe. Avšak nepáči sa mi, že študenti nechápu svoju identitu a tak sa berú ako konkurencia, pritom ja vidím medzi každým fakt veľky rozdiel. A držím im veľmi palce! Lebo aj ja sa chcem obliekať do ich oblečenia a podporovať ich, ved v spodnom prádle na ulicu íst nemožem 🙂

Foto: Barbora Kmeťková

TERÉZIA ŠIŠKOVÁ

  1. kolekcia s názvom Kaktus western sa zaoberá fenoménom westernu, jeho vizuálnou filmovou podobou, ale aj kultúrou tzv. divokého západu. Pánske a dámske odevy v tejto kolekcií odrážajú túto kultúru, ale zároveň ju parodujú a miestami preháňajú. Odevy sú niekedy karikatúrne niekedy ilustratívne. Pri tvorbe som využívala rôzne ručné techniky, ako maľba na textil, sprejovanie cez šablónu, strihanie a vyšívanie. Súčasťou kolekcie sú aj pleteniny s autorským vzorom, aj šatky, rukavice a ručne robené masky. Názov kolekcie vznikol ako reakcia na súčasný vznik nových subžánrov westernu a vytvorila tak môj vlastný príbeh z Divokého západu .
  2. Moja tvorba je zameraná na originálnosť jednotlivých kusov odevov a ich spracovanie. Rada vytváram kresby a ilustrácie, ktoré ma usmerňujú aj pri navrhovaní, sú mi nápomocné aj pri strihoch a farebných kombináciách. Odevy, ktoré vytváram by som charakterizovala ako eklektické, vyhýbam sa minimalizmu, lebo mi nie je blízky ani mojej povahe.
  3.  Svoju budúcnosť by som rada videla v oblasti, kresby, ilustrácie, alebo tvorby kostýmov. Víziou pre všetkých na uplatnenie sa, by mala byť pracovitosť, a ako tak vidím, aj všeobecný prehľad a priebojnosť.
  4. Svoje štúdiu na VŠVU som si poväčšine užívala. Na škole som zažila priateľskú atmosféru a vďaka nej získala povedomie o technikách, odborné vedenie, remeslo do rúk, a dobrých priateľov. Po skončení školy mi určite bude chýbať ateliérový kolektív a ružové okuliare na vnímanie módnej tvorby. Na škole mi občas chýbalo väčšie povedomie o súčasnej tvorbe.

 

LUCIA ŠVECOVÁ

  1. Projekt STRAPO by Dezert je spoluprácou medzi značkou DEZERT a slovenským raperom Strapom. Cieľom je vytvorenie komerčnej kolekcie s pridanou výtvarnou hodnotou. Kolekcia pracuje so slovnou hračkou ST.RAP O (pozn. z Aj Saint – svätý), kladie dôraz na variabilitu a hľadá inšpiráciu v autorových textoch. Strihové línie reflektujú autorove kritické videnie spoločnosti, nabáda na zamyslenie sa nad jej smerovaním. Kolekcia je obohatená o inovatívne technologické postupy (3D tlač, laserovanie a prácu s plexisklom).
  2. Minulým rokom som začala tvoriť pod vlastnou značkou Dezert.
    Tvorba je špecifická autorským dizajnom ovplyvneným architektúrou a priemyselným dizajnom.
    Dezert si hľadá cesty k inovatívnym technológiám a procesom, rovnako ako aj k materiálom s nevšednými vlastnosťami. Produkty vystihuje minimalistický prístup obohatený o prácu so zaujímavými detailami.
  3. Veľmi rada by som zotrvala v tom čo som robila doposiaľ a nabrala ešte viac skúseností. Mojím zámerom je budovať meno svojej značke, aby sa čo najskôr rozrástla. Chcela by som osloviť aj investora. S niečím som začala už počas štúdia, vytvorila som si svoju vlastnú vizuálnu identitu od vizitiek, balenia, až po samotnú webstránku a názov značky. (www.dezertdezert.sk) Aj keď som do školy chodila veľmi rada, teším sa, že čoskoro budem môcť sústrediť všetky moje sily na budovanie mojej značky.
  4. Štúdium mi dalo veľmi veľa, vďaka možnosti navštevovať Všvu som sa integrovala do tej správnej komunity ľudí, mala som možnosť pohybovať sa medzi profesionálmi  a etablovanými návrhármi, či už na spoločných prehliadkach, alebo iných formách prezentácie, na ktorých sme mali možnosť sa vďaka škole zúčastňovať. Študentom by možno pomohlo ešte väčšie prepojenie s praxou.

Kolekcia: Belive in Unicorn

 

KRISTÍNA POLAČKOVÁ

  1. Inšpiráciou pri vytváraní kolekcie DREAMLAND je kufor plný žiarivých farieb pre ženu, ktorá cestuje do Portofína. V kolekcií bude dominantný zamat, ktorý sa snažím preniesť do dennej módy.
  2. Snažím sa robiť nositeľnú módu. Kladiem dôraz na precízne vypracovanie modelov a kvalitu materiálov. Zameriavam sa na ženskosť, siluetu a pre mňa najdôležitejšiu farebnosť, kedže milujem farby. A práve aj nová kolekcia DREAMLAND bude o farbe.
  3. Po skončení školy by som sa chcela naplno venovať nositeľnej dámskej móde.
  4. Štúdium na Vysokej Škole Výtvarných Umení hodnotím pozitívne. Škola mi dala množstvo skúseností a veľa som sa naučila či už pri navrhovaní, zhotovovaní strihov až po hotový model.
    A čo mi bude chýbať? Chýbať mi najviac bude náš super kolektív, pretože sme si za tie roky štúdia na seba zvykli a dobre sa nám spolu tvorilo.

 

TERÉZIA FEŇOVČÍKOVÁ

  1. Pouličná móda ako prejav postkoloniálnej hybridnosti je hlavným motívom kolekcie STREET ORCHIDS. Sústreďuje sa na prijatie odevu ako dôsledku udalostí. Individuálne kombinovanie (odevných) kultúr a subkultúrnych podnetov krajín prvého, druhého a tretieho sveta vyvodilo zrodenie nového typu kultúry. Odev sa ukázal ako nástroj oslobodzovania človeka v priestore. Ja tento návod využívam tak, že slobodne a nezávislo narábam s použitým materiálom vzorom a strihom. Tie neviazane prepájam s odkazom na subkultúry a etniká. Čím demonštrujem eklektický, no citlivo vybudovaný šatník mladého muža. Odevy sú povýšené detailom ručnej práce a celkovým stylingom v duchu street style.
  2. Moju tvorbu by som charakterizovala ako kríženie odevných štandardov. Mojou snahou je ponúknuť nositeľovi preňho známy odevný prvok prepojený na iný. Posúvať jeho limity cez hry s detailom a strihom, na ktoré nie je zvyknutí.
    Pánsky odev, ktorému ja nepriraďujem špecifikáciu. Nositeľ sám rozhodne akú definíciu mu priradí.
  3. Mojou víziou je ponúknuť mladým mužom kvalitu medzi segmentom sportswear a bespoke tailoring .
  4. Štúdium mi pomohlo moju tvorbu definovať. Zistila som, čo mi ide a čo nie vďaka možnosti si vyskúšať tematický rôznorodé zadania. Taktiež ponuky a reprezentácie, ku ktorým by som sa ako jednotlivec nedostala boli dobrou skúsenosťou. No možno by sa budúcim študentom mohla ponúknuť aj reálna tvorba pre priemyselnú výrobu. Lebo nielen zákazková tvorba nás môže živiť.

 

———————————————————————————-

Študenti bakalárskeho štúdia:

ANNA GREGUŠOVÁ

  1. Bakalárska kolekcia „Face myself-Zoči voči“ je primárne inšpirovaná dvomi proti sebe stojacimi osobnosťami, ktoré utvárajú dizajnérovo úplné „JA“. Prvá z nich je racionálna, ktorá inklinuje ku matematickému mysleniu a v kolekcii je zastúpená geometrickým strihovým riešením, tmavou chladnou farebnosťou a kombináciou materiálov bez výrazných kontrastov na. Druhá z nich predstavuje živelný temperament, ktorý sa zrkadlí v žiarivej farebnosti, variabilnosti a kombinácii materiálov vo výrazných kontrastoch. Racionálna časť zároveň, ale predstavuje určitú objektivizáciu a neosobnosť- moment kedy sa človek utlmuje a nie je schopný prežívať sám seba v plnosti. Farebná časť predstavuje človeka ako subjekt, ktorý koná spontánne a v úplnej slobode. Tým pádom je kolekcia, nie len egocentrickým vyjadrením dizajnérovej persóny, ale hlavne analýzou problematiky prijatia samého seba a schopnosti prežívať sa.
  2. Vo svojej tvorbe sa snažím využívať princípy geometrie s dôrazom na variabilnosť a kombinovateľnosť. Najradšej sa hrám so zvrchníkmi.
  3. Zatial končím bakalára , takže sa chystám pokračovať na magisterskom štúdiu v rámci ktorého by som chcela vycestovať na erasmus a aj stihnúť nejakú tú stáž. Viem si predstaviť, že po škole by sme so spolužiačkami rozbehli niečo spoločné.
  4. Štúdium na VŠVU mi dalo do života predovšetkým úžasných ľudí. Ak máte okolo seba tých správnych ľudí, oni sami vo vás podnecujú kreativitu a zároveň ste si navzájom oporou. Myslím, že to je kľúčové v akomkoľvek kolektíve, takže som veľmi vďačná, že sme sa tak našli. Najviac mi bude chýbať po škole ten čas trávený s „mojimi ľuďmi“ a momentálne mi chýba čas s rodinou, keďže štúdium je naozaj časovo náročné.

 

ERIKA DAXNEROVÁ

  1. Hlavnou myšlienkou kolekcie KVEL je vyjadriť prostredie dediny, z ktorej pochádzam. Snažím sa poukázať na dôležitosť našich koreňov a na bohatý zdroj inšpirácie, ktorý nám poskytuje ich história. V odevoch využívam princíp viazania tradičných odevných súčiastok a  tento princíp využívam v nových siluetách a hľadám mu nové uplatnenie v odeve.
  2. Svoju tvorbu neviem ešte úplne charakterizovať, stále sa hľadám. Ale inšpiráciu čerpám skôr v tradícii a histórii. Zameriam sa na tradičné techniky a prírodné materiály.
  3. Nechcela by som pracovať ako návrhár, jednotlivec pod vlastným menom. Baví ma pracovať na rôznych projektoch a spoluprácach. Rada by som založila dizajnérsku značku, na ktorej by som s niekým pracovala spoločne. Prípadne sa venovať sa nejakej remeselnej činnosti ako je napríklad výroba topánok a pod.
  4. Veľmi dobre, určite výber školy neľutujem. Najviac mi bude chýbať celková atmosféra školy a nášho odevného ateliéru, sme veľmi dobrý kolektív. Navzájom sa podporujeme a ťaháme sa dopredu.

ERIKA DAXNEROVA

foto z kolekcie MADE OF WOOL – fotografka Mária Švarbová

ZUZANA TRTOLOVÁ

  1. Kolekcia THE STRUGGLE je o bojovníkoch. Transformujem v nej konkrétne časti odevu mojich blízkych a tiež sa inšpirujem motivačnými heslami v kampaniach športových značiek. Kolekcia spája osobnú tému- osudy ľudí, ktorí svoj boj bojovali, i keď možno nezvíťazili- s prvkami prístupnejšieho športového odevu.
  2. Pri tvorbe odevov sa najčastejšie snažím doplniť ich o zaujímavý detail, vytváram si vlastné textílie, pracujem s aranžovaním materiálu. Odevy, ktoré vytváram, možno na prvý pohľad „nekričia“, no vždy sa snažím, aby niesli hlbšie, často osobné posolstvo.
  3. Po skončení bakalárskeho stupňa chcem ďalej pokračovať v štúdiu na magisterskom stupni. Chcem sa hlavne zamerať na pracovné stáže.
  4. V prvom rade by mi určite chýbali ľudia, ktorých som tu mala možnosť spoznať. Uvítala by som možno viac spolupráce s fungujúcimi značkami v našom prostredí už aj počas štúdia.

 klobúk z kolekcie „In your coat“ , foto- Mafin Laurincová/ kolekcia „In your coat“ fotograf Martin Civáň/ kolekcia „Bicycle!“ v spolupráci s Barborou Jakubovou, foto- Lucia Sivčáková

NORA ČANECKÁ

  1. Kolekcia Fúzia je mojím vlastným posúvaním hraníc klasických odevných súčiastok. inšpirovala ma nositeľka, ktorá sa pri odievaní pohybuje na hranici medzi funkčným a aranžovaným, subjektívnym a objektívnym, pracovným a spoločenským, nutným a zbytočným, dámskym a pánskym, voľným a priliehavým.
  2. Vidím zmysel v klasickom odievaní. V nadčasových súčiastkách, minimalizme….a vlastnom vklade nositeľovej osobnosti do obliekania.
  3. Rada by som nadobudla znalosti týkajúce sa fungovania módneho priemyslu, marketingu a businessu. A spojilla ich s praktickými skúsenosti z realizáciíí odevov nadobudnutých počas bakalárskeho štúdia na VŠVU.
  4. Výhodou aj nevýhodou je absolútna sloboda.

foto: Dominik Janovský &  Ester Šabíková

EVA HUSÁROVÁ

  1. The Rape_by Eve Kolekcia z autorského materiálu. ,,Spútalo ma v hlave aj v tele, povolilo a voľne spevnilo.“ -E.
    Akcentom mojej tvorby je najmä fascinácia materiálom, s dôrazom na jeho samotné vytváranie. Tvorba odevu zameraná hlavne v Art Fashion. Taktiež jeho funkčnosť v postprodukcii v plne nositeľných strihoch/odevoch.
  2. V budúcnosti vidím svoju prácu naďalej v prostredí ateliéru, ale aj pomimo chcem venovať čas skúmaniu možností. S dávkou náhody a energiou chcem pokračovať v ďalších projektoch, ktoré prinesú nové a zaujímavé spolupráce.
  3. Moje odborné štúdium začalo pozemným staviteľstvom, pokračovalo propagačnou grafikou, vizuálnou komunikáciou, až som sa dostala ku odevnému dizajnu. V ktorom budem pokračovať aj na magisterskom stupni, kde sa pokúsim zúžitkovať doposiaľ dosiahnuté, rozmanité znalosti.

 

eve_evelyn_the-rape the-rape_husarova_01

Foto: Evelyn Bencicova

BARBORA JAKUBOVÁ

  1. Kolekcia vadí? nevadí! je inšpirovaná estetikou filmu Československej novej vlny- Sedmikrásky (1966). Zároveň hľadá paralely s umením Prerafaelistov. Čerpá z ich prístupu k odevu a z autorského zásahu do textilií.
  2. Módny návrhár akého druhu odevu si? Je uvoľnená, veselá, na nič sa nehrá.
  3. Určite by som rada naďalej pracovala s oblečením a módou. Po škole by som chcela absolvovať pracovné stáže, takto nazbierať praktické skúsenosti a zároveň zistiť možnosti uplatnenia v rôznych oblastiach módy.
  4. Štúdium na VŠVU hodnotím pozitívne, rozšírilo moje obzory nielen vrámci umenia, naučilo ma väčšej rozhodnosti a kreativite a samozrejme mi dalo priestor stretnúť skvelých ľudí či už v ateliéri alebo aj z iných odborov. Bude mi chýbať pozitívna atmosféra v našom štúdiu a priestor pre tvorenie v úplnej slobode. Na škole mi chýbalo akési väčšie prepojenie s realitou- predmety zamerané na business a marketing.

Foto: 1. Dominik Janovský/ / 2. Linda Vlachová / 3. Michaela Koleková