oco-frd_logo

Slovenská móda nediktuje trendy, má svoje vlastné pomalé tempo

Svetové módne domy a dizajnérske značky fungujú na princípoch sezónnosti a prinášajú nové kolekcie 2-krát ročne. Komerčné značky to dokážu ešte častejšie. Giganty ako Zara dokonca ponúkajú novú kolekciu až každé dva týždne. Tento spôsob dostal aj svoj termín – „fast fashion“ (rýchla móda). Na druhej strane je pojem „slow fashion“ (pomalá móda), ktorý stojí na myšlienke menšieho počtu kusov oblečenia v našom šatníku, ale o to kvalitnejších a zaujímavejších. Vychádzajú z dielní menších výrobcov a dizajnérov, ktorým záleží aj na výrobe a materiáloch samotných.

Aktuálne sa po celom svete koná podujatie Fashion Revolution Week (24. 4. – 30. 4. 2017), ktoré bojuje za transparentnosť v móde a podporuje práve filozofiu „slow fashion“. Hnutie má za cieľ motivovať bežných ľudí, aby kupovali menej oblečenia a snažili sa ho využívať čo najviac. Pomôže to nielen životnému prostrediu, ale módnemu biznisu na celom svete.

Na Slovensku máme talentovaných návrhárov a vznikajú u nás dizajnérske módne značky, ktoré vyznávajú práve princípy „slow fashion“. Môžete sa o tom presvedčiť, ak si do rúk vezmete novú Bratislava Fashion Map a vydáte sa po jej chodníčkoch do obchodov a showroomov v centre mesta alebo do jeho okolia. Nájdete v nej 45 miest, ktoré prezentujú slovenskú a lokálnu módu a dizajn. Filozofia každého z nich je v súlade so svetovým hnutím módnej revolúcie „Fashion Revolution“, ktoré volá po slušnosti v móde. Uvidíte tak, že slovenská móda nejde slepo za každosezónnymi trendmi, ale má svoj jedinečný štýl, na ktorom si každá značka či dizajnér zakladá.

Slovak Fashion Council sa opýtal niekoľkých dizajnérov a značiek, ako vnímajú túto tému:

Dana Kleinert, dizajnérka a riaditeľka Slovak Fashion Council:dana-kleinert_fashion-revolution

Foto: archív D. Kleinert
1. Čo si myslíte o celej iniciatíve Fashion Revolution?
Konečne je tu zmysluplná a hlavne celosvetová iniciatíva, ktorá jazykom blízkym širokej verejnosti komunikuje dôležitosť témy, ako sa vyrába oblečenie, ktoré dennodenne nosíme. V SFC sme v tejto iniciatíve zapojení už od jej úvodného ročníka a sme radi, že máme čo povedať k tejto téme. Samozrejme, nemožno opomenúť, že FR vznikla vlastne za tragických okolností, že vlastne až veľké ľudské nešťastie primälo verejnosť problém takto uchopiť a komunikovať. Buďme však za FR vďační.
2. Ako vnímate udržateľnosť módy u nás na Slovensku?
Je dôležité verejnosť neustále, trpezlivo a nevtieravo vzdelávať o tom, aké je dôležité vedieť si správne vybrať kvalitný tovar ako aj šíriť tendencie o tom, že móda nemusí znamenať len šatstvo na jednu sezónu, naopak.
3. Ako sa dá prispieť k dosiahnutiu cieľov udržateľnej módy?
Rozmýšľaním o tom, čo kupujeme, čo spotrebúvame a čo zahadzujeme.
4. Poraďte ľuďom, ako módu „zlepšiť“ každý deň? Ako k tomuto cieľu môže každý podľa vás prispieť?
Nakupovať alebo tvoriť módu s uvedomením si jej obsahu, cennosti a možnosti nosiť, vlastniť a vyjadriť sa niečím, čo má dizajn, príbeh, kvalitu a trvácnosť.

Richard Rozbora, dizajnér v Rozbora Couture:richard-rozbora-bahons-modny-navrhar-znacky-rozbora-couture-a-marika-casnochova-modelka-foto-richard-rozbora

Foto: Róbert Rozbora – Richard Rozbora, BA(Hons), módny návrhár značky ROZBORA COUTURE  & Marika Časnochová, modelka

1. Čo si myslíte o celej iniciatíve Fashion Revolution?
Vnímam ju veľmi pozitívne a podporujem túto iniciatívu. Z môjho pohľadu patrí v tomto kontexte Slovensko k pokrokovým krajinám a v poslednej dekáde zaujíma ženy čoraz viac unikátnosť a nadčasovosť modelov, uprednostňujú kvalitu a originalitu, čím dávajú prednosť pred kvantitou lacných a menej kvalitných kúskov.

2. Ako vnímate udržateľnosť módy u nás na Slovensku?
Tendencie posledných rokov ukazujú, že móda sa čoraz viac diferencuje, je pestrejšia a rôznorodejšia. Stretávam sa s rôznymi pohľadmi na módu – cez experimentálny, alternatívny, biznis, po konzervatívny. Som rád, že v našej slovenskej móde je gýč na ústupe a móda sa približuje svetovým metropolám.

3. Ako sa dá prispieť k dosiahnutiu cieľov udržateľnej módy?
Pre mňa je kľúčové, aby moje modely boli kvalitné, vyrobené profesionálne, z prírodných materiálov, aby ich ženy rady a dlho nosili. Už dlhodobo som ovplyvnený smerom s názvom slow fashion (pomalá móda), ktorú charakterizuje okrem iného aj trvácnosť. K móde pristupujem veľmi zodpovedne, presadzujem etiku, slušnosť, férovosť, rešpektujem ekologické princípy. Modely našej značky ROZBORA COUTURE vyrábame vo firmách na Slovensku a v Čechách, ktoré majú dôstojný prístup k svojim zamestnancom a zabezpečujú vhodné pracovné prostredie. Mnohí ľudia si niekedy neuvedomujú, že dizajnéri nie sú schopní vyrábať kvalitné modely za ceny, ktoré predávajú veľké módne reťazce, kde sú mzdy veľmi nízke a mnohé spoločnosti zneužívajú lacnú pracovnú silu v chudobných regiónoch sveta. Preto som rád, že na Slovensku sa tento postoj zmenil a podpora zo strany zákazníkov je omnoho väčšia ako bola v minulosti.

4. Poraďte ľuďom, ako módu „zlepšiť“ každý deň? Ako k tomuto cieľu môže každý podĺa vás prispieť?
Rád zopakujem svoju teóriu, aby ste striktne nepodliehali trendom. Diktát módy už našťastie neexistuje. Zachovajte si svoj štýl a nenechajte potlačiť svoju individualitu a  jedinečnosť. Záleží predsa len na nás samotných, do akej miery sa  necháme ovplyvňovať. Čo sa týka práce v módnom priemysle, odporúčam, aby každý pristupoval k nej so srdcom. My všetci, v našej rodinnej firme, robíme svoju každodennú prácu precízne, zodpovedne, transparentne a s láskou. Verím, že táto cesta, aj keď je náročná a je akýmsi behom na dlhé trate, osloví mnohých ľudí. Preto naším cieľom je vyrábať aj naďalej také kolekcie a modely, aby spĺňali kritériá vysokej kvality ako po stránke dizajnu, tak aj čo sa týka výberu materiálov. Preferujem nositeľnú módu a rád by som svojou tvorbou oslovili čo najväčšie množstvo potenciálnych a spokojných klientok doma i v zahraničí.
Michaela Bednárová, značka PUOJDpuojd_fashion-revolution

Foto: Puojd

1. Čo si myslíte o celej iniciatíve Fashion Revolution?
Je fajn, že sa o takýchto témach hovorí. Mnoho textilných firiem sa vďaka tomu snaží zmeniť svoju politiku. Myslím, že väčšiny slovenských dizajnérov sa výroba v Ázii priamo netýka. To ale neznamená, že nás táto téma nemá zaujímať. Je veľmi dôležité, aby sme okrem práce vo svojej ideálnej bubline, vnímali svet naokolo a šírili osvetu. V konečnom dôsledku má na našu kvalitu života dosah aj to, čo sa rozhodnete si obliecť.

2. Ako vnímate udržateľnosť módy u nás na Slovensku?
Slovenský dizajn i móda vychádza zo zložitej historickej situácie, ale zároveň sa tento sektor začal posledné roky rapídne rozvíjať a dovolím si tvrdiť, že veľmi dobre reprezentuje kreatívnu oblasť Slovenska. Vzniká množstvo značiek, mnohé si zakladajú na poctivej výrobe na Slovensku či v okolí. Je to dobré a máme našliapnuté byť veľmi zaujímavou lokáciou na svetovej mape módy. 
Vyrábať v malom a poctivo je však samozrejme veľmi náročné a často je to boj s málo flexibilným myslením firiem. 

3. Poraďte ľuďom, ako módu „zlepšiť“ každý deň? Ako k tomuto cieľu môže každý podĺa vás prispieť?
Mnohými spôsobmi. Od oprášenia šijacich strojov a šitia si vlastných odevov, cez nakupovanie v sekáčoch až po návštevy krajčírstiev či návrhárov. Moja téma je napríklad redukcia šatníka, snažím sa vlastniť len tie kúsky, ktoré naozaj nosím do zodratia. Túto ideu som preniesla aj do najnovšej kolekcie, kde riešim univerzálnosť šiat nielen z hľadiska sezóny či variability, ale i veľkostí.

NOSENE, Katarina Hutyrová

1. Čo si myslíte o celej iniciatíve Fashion Revolution?
Iniciátiva FRD je pekným príkladom kedy zákazníkom značiek nie je jedno kde a za akých podmienok sa ich oblečenie vyrába a poukazuje na dôležité fakty v odevnom priemysle, ktoré by sa ľudia pravdepobone inak v takom rozsahu nedozvedeli.
Je dôležité nájsť riešenie aby ľudia, ktorí oblečenie šijú, pracovali v etických podmienkach a taktiež sa pokúsiť zmeniť výrobné procesy tak, by nezaťažovali životné prostredie v takom rozmere ako je tomu dnes.
FRD je skvelým príkladom kampane, ktorá dokáže zapojiť jednotlivcov i veľké skupiny a ukázať značkám, že zákazníkom nie je až tak jedno kde a ako je ich oblečenie vyrobené.

2. Ako vnímate udržateľnosť módy u nás na Slovensku?
Udržateľnosť alebo „sustainability“ téma sa dostáva do povedomia i na Slovensku, i keď menšími krokmi ako je tomu v zahraničí, no verím, že tejto téme sa bude venovať čoraz väčší priestor. Začíname si uvedomovať, že nie je dôležité kvantum oblečenia, ktoré nevieme vynosiť a jeho nadvýrobou je zaťažené životné prostredie.
U nás v Nosene sme sa touto otázkou začali zaoberať pred vyše rokom a pol a vznikla tak upcyklovaná značka Renewals by Nosene, v rámci ktorej už raz vyrobené oblečenie nemoderných strihov či poškodených alebo zvyškových materiálov použijeme na ušitie nového, nadčasového kúsku, ktorý zaručene nebude mať ďalších niekoľko stoviek či tisíc zákazníkov.
3. Ako sa dá prispieť k dosiahnutiu cieľov udržateľnej módy?
Odevný priemysel je druhým najšpinavším priemyslom na svete a k jeho zmene je potrebných mnoho veľkých krokov veľkých značiek. Aby sme však ako jednotlivci prispeli k udržateľnosti v módnom priemysle, stačí sa pri nakupovaní nových vecí na chvíľu zastaviť a premyslieť si či si kúpim nové tričko, a podporím tak výrobu ďalšieho alebo dám prednosť nákupu napríklad v second hande, kde nájdem veci, ktoré už boli raz vyrobené a nezaťažím tak životné prostredie. Navyše tak človek nájde jedinečné kúsky, v ktorých nestretne kolegyne či kamarátky 🙂
Móda je kreatívna oblasť, ktorá je umením a je v nej kopec možností ako sa s ňou dá vyhrať. Máme mnoho šikovných dizajnérov, ktorí vyrábajú svoje modely lokálne a tvoria tak prácu pre ľudí na Slovensku. Nie vždy sa cena takýchto kúskov pohybuje v astronomických sumách, stačí si kúpiť jeden kvalitný kúsok namiesto piatich, ktoré sa vám po pár praniach rozpadnú v rukách a získate tak nielen kvalitný ale i jedinečný a nadčasový kúsok.

Maja Božović, dizajnérka:maja-bozovic_fashion-revolution-2017

Foto: archív M. Božović

1. Čo si myslí o iniciatíve Fashion Revolution?
„Je to podľa mňa úžasná vec, veľmi sa mi páči, že sa do tejto akcii zapájajú takmer všetci, nie iba odborná ale i laická verejnosť. FashionRevolution je pre mňa jedna z najlepších akcií, ktoré edukujú, informujú a obohacujú našu spoločnosť.“
2. Ako vnímaš udržateľnosť módy u nás, na Slovensku, kde tvoríš?
„Slovensko, aj napriek tomu, že je malé a menej výrazné vo svete módy, perfektne sleduje a snaží sa byť aktuálne so všetkým, čo sa deje aj v zahraničí. Som rada, že tému udržatelnosti riešime, sme celkom aktívni a progresívni.“
3. Ako sa dá prispieť k dosiahnutiu cieľov udržateľnej módy?
„Iba tým, že budeme zodpovedne konať a že sa budeme zaujímať aj o druhých ľudí.“
4. Poraď ľudom, ako módu „zlepšiť“ každý deň? Ako k tomuto cieľu môže každý prispieť podľa Teba?
„Treba si dávať pozor, čo kupujeme, od koho a za akú cenu. Som zástanca filozofie „kúp menej, kúp dobre“. Keď si kúpime kvalitne a správne sa o to staráme, dlho to budeme využívať. Osobne dávam pozor, čo si kupujem a do čoho investujem vlastné peniaze.“
VERBUA:veronika-a-bastien-boisanfray-remeselnici-z-verbua-v-ich-atelieri-foto-verbuaFoto: Verbua
„Pre nás je transparentnosť veľmi dôležitá, to znamená, že pri každej kúpe sú informácie o pôvode výrobku rozhodujúce, a tým pádom prirodzene túto hodnotu aplikujeme v našej dielni.
Ako remeselníci/výrobcovia stojíme pred každým zákazníkom a sme radi, keď sa vyzvedá odkiaľ kože a ostatné materiály pochádzajú.“

 

Andrea Vonkomerová, dizajnérka:andrea-vonkomerova

Foto: A. Vonkomerová

1. Co si myslite o celej iniciatíve Fashion Revolution?
Určite ide o dobrú vec viac informácií znamená zodpovednejší prístup k tejto téme.
2. Ako vnímate strašidelnosť mody u nás na Slovensku?
Radšej 100 malých lokálnych kvalitných značiek ako jedna nadnárodná kde sa pýtam:“ Kto a v akých podmienkach sa vyrába toto oblečenie?“
3. Ako sa dá prispieť k dosiahnutiu cieľov udržateľnej módy?
Ja ako dizajnér využívam lokálne prostredie pre výrobu mojich kolekcií.
4. Poraďte ľudom, ako modu „zlepšit“ každý deň? Ako k tomuto cieľu môže každý prispieť podla teba?
Ľudia by si mali zvažovať čo kúpiť, možno sa zamyslieť aj nad tým či kúpou určitého oblečenia nepodporujú tých, ktorí sú zodpovední častokrát za neľudské podmienky a znečisťovanie prostredia pri ich výrobe.

Galéria Čin-Čin, Dorota Vlachová

1. Čo si myslíte o celej iniciatíve Fashion Revolution?
Táto iniciatíva je užitočná pre zviditeľnenie prace slovenských navrhárov a dizajnérov a pomáha nám, uvedomiť si, ze aj na Slovensku sú šikovní a kreatívni ľudia, ktorých si treba viac všímať.
2. Ako vnímate udržateľnosť módy u nás na Slovensku?
K udržateľnosti mody na Slovensku určite prispieva, ak ju budeme kupovať a nosiť. K tomu prispievajú aj aktivity od Slovak Fashion Council.
3. Poraďte ľuďom, ako módu „zlepšiť“ každý deň? Ako k tomuto cieľu môže každý podľa vás prispieť?
Treba sa inspirovať, ale nie nasilu kopírovať trendy a kupovať stále nové oblečenie.

Foto: SFC, Fashion Revolution Week 2017, Satory Stage