IFS 2017_Memory

Slovensko svetu predstavilo inovatívnu módnu prezentáciu

IFS 2017: Móda úplne inak

Módne prehliadky poznajú všetci. Modelky sa jedna za druhou prechádzajú po móle a predvádzajú modely z nových kolekcií od návrhárov. To je klasika módnej prezentácie. Keď Slovensko tento rok dostalo už po 4-krát pozvánku na medzinárodné podujatie International Fashion Showcase (IFS), tak sa organizátor, Slovak Fashion Council (SFC), rozhodol hľadať neopozeranú formu prezentácie a pokračovať v rovnakom štýle ako minulý rok, keď prepojili módu s technológiami. Vznikla tak inovatívna, interaktívna a počítačom riadená videoprojekcia, ktorá do sveta módy prináša niečo nové. Inštalácia niesla názov Memory.

IFS organizujú britské kultúrne a profesionálne módne organizácie: British Council a British Fashion Council. Cieľom je zviditeľniť talenty a upriamiť pozornosť na rôznorodosť módy, ako aj na jej dopad na celkovú svetovú ekonomiku a kultúru.

Jednou z hlavných podmienok je, že vystavovať môžu len mladí návrhári, ktorí sú na trhu maximálne päť rokov. Výber má na starosti britská odborná porota. Slovensko pod vedením kurátorky výstavy Zuzany Šidlíkovej reprezentovali:

Jakub Straka a jeho kolekcia Project Crochet

Jakub Straka – na výstave IFS 2017 v Londýne

 

Andrea Pojezdálová a jej kolekcia NOIR

Andrea Pojezdálová – na výstave IFS 2017 v Londýne

 

Silvia Zrebná a jej kolekcia You&Me

Silvia Zrebná – at IFS 2017 in London

Martin Hrča s kolekciou Šerom šepkajúc

Martin Hrča – na výstave IFS 2017 v Londýne

Zuzana Serbák s kolekciou Lomoz

Zuzana Serbák – na výstave IFS 2017 v Londýne

Zuzana Šidlíková o výbere dizajnérov hovorí:

Svoje kolekcie v Londýne predstavila opäť najmladšia generácia dizajnérov. Jakub Straka a Silvia Zrebná patria medzi najmladšie talenty, sú ešte študentmi Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Svojou senzitivitou pri budovaní strihov a prácou s materiálom a objemom už zaujali na študentských i mimoškolských prezentáciách. Tvorba Andrey Pojezdálovej, čerstvej absolventky vysokej školy, bola v posledných rokoch štedro korunovaná súťažnými úspechmi, na londýnskom IFS sa zúčastnila už druhýkrát. Zatiaľ si svoj rukopis udržuje v monochrómnej farebnosti a jej tvorba výrazne ťaží z antikizujúceho riasenia a rafinovanosti strihov.

Možno je to len subjektívny postreh, ale posledné kolekcie Martina Hrču nesú v sebe akúsi slovanskú melanchóliu, návrat ku koreňom sa prejavuje vo využívaní tradičných materiálov – ľanových tkanín, kožušín. Spolupráca s Kristínou Španihelovou – autorskou šperkárkou – umožnila tiež nové prepojenia odevu a netradičného detailu. Zuzana Németh Serbáková je absolventkou pražskej Umeleckopriemyselnej školy a v Londýne sa predstaví s kolekciou obuvi. V minulosti pracovala pre niekoľko obuvníckych značiek, dnes sa venuje svojej línii dámskych ručne šitých topánok a tiež zákazkovej tvorbe pre individuálneho klienta.

O inštalácii Memory:

Výstavný koncept Memory nadväzoval na minuloročnú interaktívnu inštaláciu, ktorá približovala inšpiračné zdroje jednotlivých autorských kolekcií. Výstavný projekt ponúkol divákovi možnosť zapojiť sa a odhaliť spôsob uvažovania dizajnéra – tvorcu. Prostredníctvom predmetov, ktoré boli súčasťou inštalácie, sa dali dešifrovať spomienky, ktoré sa skrývajú za šatami, za kolekciou, za osobným príbehom jednotlivca. Špeciálny kód na jednotlivých predmetoch umožnil vrátiť sa v spomienkach až na úplný začiatok. Interaktívnu inštaláciu realizovať Ján Šicko, ktorý sa venuje tvorbe v oblasti nových médií.

J.Šicko hovorí: „Prezentácia slovenských módnych dizajnérov na IFS bola postavená na koncepte pamäti. Vybrané diela sú prezentované formou fragmentov „spomienok“, ktoré mohol návštevník objavovať, skúmať a interaktívnou formou vytvárať akúsi vlastnú pamäťovú stopu, vytvárajúcu celkový obraz prezentovaného diela, procesu jeho vzniku a myšlienok spojených s jeho tvorbou.“

MEMORY je live v Londýne

Ako inštalácia fungovala?

Vo výstavnom priestore boli rozmiestnené a vzájomne premiešané fyzické objekty reprezentujúce práce samotných dizajnérov. Tieto objekty boli označené unikátnymi kódmi. Návštevník mohol s objektami voľne manipulovať a po položení na špeciálny stôl, sa na neho pomocou počítača premietala asociácia spojená s objektom. Objekty boli fyzicky tvorené zväčša fragmentami materiálových či výrobných skúšok, návštevník tak získal aj haptickú informáciu o prezentovanej kolekcii. Návštevník pomocou týchto objektov spoznával prácu jednotlivých dizajnérov. Tým, že si sám mohol určiť poradie či rozsah skúmaných objektov, vytváral si vlastnú pamäťovú stopu. Premietané obrazy spojené s týmito objektami prezentovali prvotné myšlienky, proces, skice ale aj výsledné dielo. Skúsenosť každého návštevníka bola pri každej návšteve jedinečná. Mohol sa vrátiť viackrát a skúmať vždy iné zákutia prezentovaných prác. Dramaturgiu si návštevník určoval sám, mohol skúmať konkrétneho dizajnéra, alebo náhodne blúdiť v pestrej mozaike spomienok.

Memory – interaktívna prezentácia módy

O dôvere štátu v kreatívny priemysel a umenie:

Organizácia a účasť na podujatí stojí nemalé peniaze. Rozpočet slovenskej výstavy dosiahol výšku 38 000€. SFC ako organizátor a nezisková organizácia preto vníma podporu štátu ako kľúčovú. Bez grantových schém pre kreatívny priemysel sa tieto aktivity nedajú uskutočniť. Celý organizačný tím preto ďakuje za prejavenú dôveru Fondu na podporu umenia a momentálne čaká na rozhodnutie ďalších poskytovateľov grantov.

Navyše, celá výprava získala záštitu prezidenta Slovenskej republiky, Andreja Kisku. Okrem oficiálnej podpory výstavy podporil prezident vystavujúcich aj videom o potrebe podporovať módu. Vníma ju ako nástroj, ktorý presahuje hranice svojho sektoru smerom k technológiám, výrobe či obchodu ako aj do iných odvetví kreatívneho priemyslu.

Video: Prezident SR podporuje módu ako súčasť kreatívneho priemyslu

Ďalšie možnosti, ktoré podujatie ponúklo:

SFC sa pozerá aj za hranice výstavy. Londýn ako jedno z hlavných miest módy s vysoko rozvinutým a funkčným ekosystémom módy ponúka aj ďalšie možnosti. A tie využíva naplno. Aj preto SFC zorganizoval už druhý ročník medzinárodnej konferencie: V4 Fashion Conference, kde experti z krajín Visegradu, spolu so špeciálnou hosťkou Muriel Piaser z Paríža, diskutovali na tému: Módny dizajn v retaili (v maloobchode) – návod na úspech.

Speakri z každej krajiny hovorili o stave módneho dizajnu v ich krajine, o možnostiach predaja a spolu hľadali možnosti podpory, spoluprácu a nástroje ako dizajnérsku lokálnu V4 módu dostať k ľuďom v tomto regióne a tiež aj na trhy ako je Británia.

O programe a spíkroch viac tu:

V4 Fashion – Konferencia vol. 2

Ďalšími významnými aktivitami boli networking, získavanie feedbacku od rôznych odborníkov, diskusie s profesionálmi z univerzít, módnych inštitúcií, s novinármi. A tiež množstvo rozhovorov s návštevníkmi výstavy z celého sveta.

Rovnako naplno bola využitá možnosť práce s režisérkou Vladimírou Hradeckou a fotografkou Jarkou Črepovou. Vzniklo tak množstvo video a foto materiálu, ktorý po výstave spracujú a bude slúžiť na ďalšiu komunikáciu o podujatí, na informovanie a na podporu našich dizajnérov v ich práci.

Súčastou IFS je aj udeľovanie ocenení. Tie tento rok získali:

Najlepší dizajnér:

Korea – Younchan Chung of the-sirius

Špeciálna cena poroty v tejto kategórii:

Kateřina Plamitzerova (Česká republika) a Vanessa Schindler (Šwajčiarsko)

Najlepšia krajina: India – s inštaláciou ‘The Indian Pastoralists’

Špeciálna cena poroty v tejto kategórii:

Čile a Česká republika

Najlepší kurátor:

Wojciech Dziedzic a Agnieszka Jacobson–Cielecka – Poľsko

Špeciálna cena poroty v tejto kategórii:

Julie HJ Lee – Korea a Roxanne Chen – Taiwan.

Slovensko nevyhralo ale zaujalo

Hoci Slovenská inštalácia nezískala hlavú cenu, určite môžeme hovoriť o úspechu a o zviditeľnení slovenskej módy a Slovenska ako takého. Interaktívna prezentácia zaujala snáď každého kto do nej vstúpil a okamžite si spomenuli na minulý rok, keď v slovenskej inštalácii tiež našli spojenie módy s technológiami.

Organizátori majú svoje kritéria, ktoré medzinárodná odborná porota hodnotí ešte pred samotným začiatkom výstavy. Okrem kvality dizajnu, či samotnej inštalácie, zohľadňujú aj celkový potenciál krajiny na poli módneho sektoru ako takého. Móda ako medzinárodné odvetvie je živé celý rok a funguje na systéme mnohých prepojení medzi odvetviami a presahmi do ekonomiky, do kultúry, vzdelávania, do médií, ako aj do zahraničnej spolupráce až po celkový branding krajiny a daného sektoru. „Z toho dôvodu je nám jasné, že je pred nami ešte mnoho práce a musíme nadväzovať ešte mnoho . Slovak Fashion Council je presvedčený, že v Londýne a na podobných podujatiach nie sme naposledy. Slovensko má na to, dostať sa na svetovú módnu mapu,“ hovorí Dana Kleinert z SFC.

Organizačný a produkčný tím výstavy:

Dana Kleinert – Chairwoman / supervisor SLOVAK FASHION COUNCIL

Zuzana Bobíková – Communication & strategy SLOVAK FASHION COUNCIL

Zuzana Šidlíková – Kurátor Slovak Design Center / Slovak Design Museum sdc.sk

Ján Šicko – visual artist / DevKid devkid.com

Oliver Kleinert – architect / Kleinert Creative House / kleinert.sk

Jonatán Pastirčák – sound designer / Pjoni soundcloud.com/pjoni

Jarka Črepová – photographer / Jarka Crepova Photography jarkacrepova.com

Vladimíra Hradecká – filmmaker / Living Documentary livingdocumentary.sk

Jana Kadlíčková – design and press acount manager Provocation Bureau provocationbureau.com Karol Mruškovič – graphic design Provocation Bureau provocationbureau.com

Jana Govedarica Poljaková – project manager SLOVAK FASHION COUNCIL

Katarína Skybová – project manager / Bratislava Fashion Map

Jana Durecová – economic manager Kleinert Creative House kleinert.sk